Wat een toestanden ineens met het Corona virus. De wereld en ook het bedrijfsleven staat op zijn kop. Er is genoeg geschreven over de impact. Maar nu de meeste bedrijven na het crisis overleg van de regering hebben opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken heeft dit ook invloed op jou! Jij bent zeer waarschijnlijk nu ook een thuiswerker. Jij zal ook merken dat jouw energie anders is nu je thuis opstart. Daarom heb ik de meest voorkomende en zeer gebruikelijke irritaties opgeschreven en ook vijf tips om effectief thuis te werken. Doe er jouw voordeel mee!

Het fenomeen thuiswerken staat sinds het Corona virus in een heel ander daglicht. Thuiswerken lijkt makkelijk, maar door het overhoop gooien van allerlei routines en het ervaren van onzekerheid gaat er veel energie verloren. Veel mensen verlangden er in pre-corona tijden naar om thuis te werken, maar mochten dat niet van de baas. Of het type werk stond dat gewoon niet toe. Hun wens naar meer regelmogelijkheden en flexibiliteit werd eerder niet gehoord of er werd niet mee ingestemd. En nu met het Corona virus wordt het overgrote deel van werkend Nederland juist met klem verzocht door de premier en alle CEO’s om verplicht thuis te werken. Veel mensen moeten daar echt aan wennen. Omdat ze zich makkelijk laten afleiden aan allerhande huizelijke zaken. Ook gaan alle routines overhoop en mensen voelen zich onzeker door wat er om hen heen gebeurt. Maar er zijn nog meer gekke dingen die maken dat veel mensen moeite hebben met thuiswerken. Het kan je bakken met energie kosten. Dus daarom zet ik als energycoach en -expert eerst maar eens een aantal herkenbare zaken op een rijtje waarvan het normaal is dat je er mee stoeit. Want zodra je jezelf hierin herkent lucht dat al op. Pfff ik ben niet de enige, zie ik je dan denken. Daar komen ze!

  1. Wegvallende routine leidt tot chaos in je hoofd

Je hele routine valt weg. Dat start al bij het niet hoeven smeren van de boterhammen voor de lunch-trommel, het missen van jouw eigen zen-momentje in de auto op weg naar werk, de bedrijfspas die je niet aan de broekriem hoeft te klikken, je sleutels hoef je niet te zoeken want je hoeft de deur niet uit…etc etc. Niet zo gek hoor. Wij mensen houden helemaal niet van verandering. En al helemaal niet van ogenschijnlijk kleine veranderingen die onze dagelijkse routines in de war gooien. Dat vraagt een reset van onze hersenen. Dit noem ik maar even critical-ritual-stress die ontstaat. Onze rituelen hebben we niet meer en er ontstaat een spanning of stress-reactie. En stress kost energie. Bij stress schakelt ons cognitieve centrum in de hersenen naar een heel laag pitje. Dan werken de ‘denk’-functies als het houden van overzicht en logisch nadenken even niet zo goed meer. Dus nee, het is niet gek als je even je inlog-paswoord niet meer weet, of als je diep moet graven naar de achternaam van jouw collega omdat je hem wilt mailen in plaats van dat je bij hem langs loopt met een vraag.

  1. Irritatie aan jouw eega of andere huisvrienden

Daar zit je dan thuis met jouw partner, allebei een laptop open. Jouw partner belt met een collega en je wilt niet mee luisteren. Maar je doet het toch. Je hoort over projecten waar je partner voorheen niet over sprak en wordt nieuwsgierig. Of je stoort je juist aan de niet te volgen gesprekken met bedrijfs-afkortingen en thema’s die je niets zeggen. OK, dan maar weer de focus op je eigen werk. Plots En hoor je door de spauw-muren heen de buurvrouw piano spelen. Je wist helemaal niet dat je een piano-spelende buurvrouw had. Misschien volgt zij toevallig sinds deze maand een cursus piano pingelen in 10 lessen bij de LOI. Anderen storen zich aan een studerende dochter of puberende zoon die ook in de woonkamer rondhangt, omdat hij een dubbel tussenuur heeft. Help mijn huiskamer is te klein! En vervolgens zoek je je heil op de overvolle studeerkamer waar je natuurlijk eerst de opgehoopte administratie van het bureau moet vegen, de oude foto-albums en de in de voorjaarvakantie gebruikte ski-spullen in een te kleine hoek moet proppen. Weg energie!

  1. Het meubilair in de kantoortuin was zo gek nog niet

Gelukkig heb je eindelijk een werkruimte thuis gevonden. Daar zit je dan op jouw Ikea bureaustoel, laptopje erbij en de koffiebeker ernaast. Energie-lek nummer twee start. Normaal zit dat ding met wielen best goed voor een half uurtje online-shoppen. Maar nu je er de hele dag op moet zitten, begint er toch wat te kraken en te piepen in de nek en schouders. Hoe stel je zo’n stoel in qua hoogte? Je trekt aan de eerste hendel en je rugleuning schiet naar achter. Oeps verkeerde hendel. Na wat geschuif en getrek staat de stoel redelijk, alleen dat buro he! Dat is niet te verstellen. Het is tenslotte geen bureau maar een eettafel. Met het vooruitzicht dat je toch al snel twee weken thuis zal werken, ben jij zeker op zoek naar hoe je jouw werkplek zo ideaal mogelijk kunt inrichten. Kratjes bier als voetsteun, kussens onder de billen of in de rug, en pakken printpapier onder het beeldscherm-statief voor een normale zichthoogte. Alles wordt uit de kast gehaald. En dat kost je al snel een halve dag aan werkplek inrichting.

  1. Nummer 24 in de wachtrij bij de ICT helpdesk en ander software gedoe

Tja, daar zit je dan op jouw creatief ingerichte studeerkamer of in de woonkeuken. De computer hoeft alleen nog aan. Oh ja, inloggen gaat nu niet automatisch via de standaard aan/uit knop en hoppa je zit op het netwerk. Nee, je moet eerst inloggen via VPN of een andere ‘op-afstand-of-thuiswerken-netwerk’. Hoe ging dat ook alweer? Chips! Paswoord verlopen. Gelukkig heb je nog het telefoonnummer van de helpdesk in jouw smartphone staan. U bent nummer 24! ‘Wegens corona-drukte is de helpdesk tijdelijk overbelast, we hopen op uw geduld en begrip hiervoor’ (lees: onze helpdesk collega’s werken ook thuis). ‘What the F*@#- ik wil gewoon-werken’. Gelukkig doet je smartphone het wel en lees je al snel een email met de meest handige tips voor inloggen vanuit huis. Dus nu weet je dat de HDMI stekker niet in de VGA-poort past, dat je eigenlijk al jaren een intranet omgeving had waar je toegang hebt tot Microsoft Teams of Workspace 365. Jouw zelforganiserende vermogen wordt behoorlijk of de proef gesteld. En ja dat kost energie!

  1. Je mist jouw zeurende en wortelknagende collega’s stiekem een beetje

Enfin, alles systemen zijn aan de praat. Eindelijk werk je dan aan jouw projectplan of presentatie die je nog moet gaan geven (hoe je die presentatie binnenkort online moet geven is van later zorg…, eerst maar eens de storyline in elkaar zetten). Je komt nu toch een beetje in de flow. Yes het lukt je! Met een glimlach op je gezicht maak je de eerst 7 sheets. Dan kom je aan bij sheet 8 en heb je input nodig van collega Piet. Oh ja, ineens denk je aan Piet die normaal gesproken klaagt en bromt terwijl hij tegenover je zit in de kantoortuin. Het valt je op dat je niks hebt om over te roddelen bij de koffie automaat. En dat je Susan, jouw hyper-gezonde en overtuigend wortel-en-ongezouten-noten-etende collega ook niet hoort knagen. He wat ongezellig allemaal. Gelukkig heb je je eega nog waar je je wel mee mag bemoeien….   

  1. Eigen bewijsdrang of een hete adem in de nek legt je lam

Daar waar voorheen op aanwezigheid werd gestuurd, merk je nu dat jouw manager je vaker belt. Hoe staat het met de voortgang? Werkt het een beetje thuis? Heb je de rapportage al af?  Het aansturen op output vraag gewenning. En sommige managers zijn hier niet goed in, want ze voelen ogenschijnlijk minder controle. Ze hebben moeite met loslaten en compenseren met een overkill aan telefoontjes en emails. Of jijzelf kan niet tegen een nieuwe manier van managen. De bewijsdrang wordt groter. Dit kan zelfs benauwend voelen. Je plakt jezelf aan jouw telefoon want je wilt geen oproep missen. Of je bent overactief op Slack of Yammer (de company social media) om te laten zien dat je online bent en echt wel aan het werk bent. Zaken waar je je voorheen niet mee bezig hielt, maken dat je energie uitgeeft aan hele andere dingen dan voorheen. Niet zo gek hoor!

  1. Stapels wasgoed, stof op de vloer en rondslingerend speelgoed wordt zichtbaar

Daar waar je voorheen de jas aan trok en op weg naar werk ging, zie je nu wel wat er allemaal in huis is. Die ontbijtkruimels op de vloer of het lego in de woonkamer leiden je af van jouw werk. Veel mensen maken eerst korte metten met deze externe afleiders. Is dit weg, dan is het weer te koud en loop je naar de verwarming om de temperatuur wat bij te plussen. Voor je het weet is de ochtend om en heb je nog niks gedaan. De grootste afleider die er is, zit in jezelf. Jouw eigen overtuigingen en gedrag komen nu naar boven. “Ik vind dat ik net zo hard of harder moet werken als ik thuis werk”. “Ik moet eerst al mijn collega’s bellen om te vragen of het wel oke is met ze, voor dat ik zelf start”, “Ik mag niet eerst een huiselijk klusje doen want dat is fout”…en ga zo maar door. Onze eigen overtuigingen over thuiswerken en alles wat daarbij komt kijken kosten de meeste energie

Tja zijn ze herkenbaar? Misschien de ene wel, en de andere niet. We zijn ook allemaal anders. Wat overeen komt is dat we allemaal manieren zoeken die wel werken. En na deze veelvoorkomende irritaties en energievreters geef ik je graag vijf tips die het thuiswerken wat aangenamer maken. Dus help jezelf een handje en kijk welke tip voor jou het meeste helpt.

  1. Word je eerst bewust van wat je ervaart en voelt bij het thuiswerken.

Zodra je door hebt bij jezelf waar je je nou echt aan stoort, kun je er wat mee. Dus als je denkt dat je je stoort aan de manager die je voor jouw gevoel te vaak belt, bedenk dan dat het ook wel eens je eigen onzekerheid of beperkt vertrouwen in eigen kunnen kan zijn dat maakt dat je niet vooruit komt. Of voordat je je stoort aan de hagelslag op de vloer, merk dan eens op dat je eigenlijk moeite hebt met zelfdiscipline om te starten in een nieuwe werk omgeving. Door dit bewust te ervaren geef je jezelf al wat meer ruimte. Dus zeg tegen jezelf dat je deze nieuwe situatie niet prettig vindt of er aan moet wennen, en dat dat oke is. Leg de lat een beetje lager, je bent ook maar een mens met gedachtes en gevoelens. Maar je bent niet je gedachte of je gevoel.

  1. Start met een prio-lijst

Door tien minuten tijd te nemen en een prio lijst te maken zorg je voor focus. Noteer voor je gaat werken eerst de drie punten die je in ieder geval af wilt hebben. Op deze drie grote punten focus je je dan in de ochtend. Het lijkt vaak een goed gevoel te geven dat je allerhande rommel-dingetjes eerst afmaakt. Maar dat fijne ‘opruim/wegwerk-gevoel’ is tijdelijk. Aan het eind van de dag heb je nog steeds de drie grote ballen af te handelen. Dus begin met de grote drie en alles wat extra is gelukt, is mooi meegenomen. Weet je niet wat de grote drie zijn, stel jezelf dan deze vragen: welke zaken zijn echt belangrijk in mijn rol? En welke zaken zijn nu het meest urgent? Wedden dat je er dan wel drie hebt!

  1. Zorg goed voor het lijf

De werkplek thuis is vaak iets minder arbo verantwoord dan op kantoor. Ondanks extra hulpmiddelen helpt het om ieder uur op te staan. Sta op en beweeg vijf minuten. Loop bijvoorbeeld een trap op en neer en doe wat stretch oefeningen. Denk dan met name aan nek, schouders en polsen.

  1. Blijf in verbinding met collega’s

Als er 1 ding is waar mensen altijd behoefte aan hebben, dan is het wel verbinding. Door je verbonden te voelen met anderen heb je het gevoel dat je erbij hoort en dat je gewenst bent. En nu je vaker thuis werkt, zal er minder fysiek contact zijn en zit je niet als collega’s bij elkaar. Dat kan een gevoel geven dat je er minder toe doet. Door actief contact te zoeken met jouw collega’s of met de personen met wie je in huis werkt, kun je ook verbinding ervaren. Bel elkaar op om te vragen hoe je het thuis werken ervaart en spreek je waardering uit naar elkaar. Help elkaar bij het ontdekken van nieuwe werk rituelen. Geef elkaar tips over hoe je de (online) hulpmiddelen het best kunt benutten. Leer ervan en gun elkaar de mogelijkheid om te wennen en te groeien.  

  1. Ontdek kansen door de situatie van de andere kant te bezien

Ondanks dat deze situatie echt niet gewenst is, is het vooral zaak om aandacht te besteden aan dingen waar je wel invloed op hebt. Al het overige kun je niet veranderen en kost energie. Dus als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. En kijk dan ook naar andere of nieuwe mogelijkheden die er wel in deze situatie zijn. Je staat ineens niet in de file, je hebt ineens tijd voor andere zaken, je kan een zelfgemaakte verse lunch maken, je hebt ineens de mogelijkheid om jouw kinderen wat eerder van school of de opvang te halen. Qua werkzaamheden kun je ook kijken naar wat er nu wel kan. Besteed eens wat meer aandacht aan jouw persoonlijke ontwikkeling, of werk een nieuwe business kans of visie uit, lees meer artikelen online of volg een online-cursus.

Ik wens je een fijne thuis-werk-week toe. Heb je vragen over energiek thuiswerken, effectief samenwerken in teams op afstand neem dan gerust contact met mij op. Start vanuit het nu. Op naar Flow! Op naar jouw energieke zelf.

Bedankt voor het downloaden van mijn E-book

Ik wens je heel veel leesplezier met het E-book ‘ Ontdek de 7 essentials voor hardlopen in flow.  Je vindt het e-book direct in jouw mailbox. (check voor de zekerheid ook jouw spambox). En natuurlijk veel loopplezier. Want met de tips en inspiratie in het boek ga je veel lekkerder hardlopen. Go with the Flow

Geen koekie van eigen deeg? Geef toestemming om cookies te plaatsen als je mijn website bezoekt.